فنون

“افتكرته بيضحك”.. عمر الشريف يروي لحظة وفاة محمود المليجي


09:10 م


الثلاثاء 06 يونيو 2023

كتبت- بهيرة فودة:

تمر اليوم الذكرى الـ 40 لوفاة شرير السينما المصرية، الفنان الكبير محمود المليجي، إذ رحل عن عالمنا في 6 يونيو 1983.

الراحل محمود المليجي قدم للفن المصري أكثر من 500 عملًا بين السينما والتلفزيون.

محمود المليجي الذي يعتبر من أهم الفنانين الذين جسدوا أدوار الشر ، حتى أُطلق عليه لقب “شرير السينما المصرية”؛ لم يتوقف مطلقا عن مواصلة مشواره الفني حتى مع تقدمه في العمر، حتى أنه رحل عن دنيانا يوم 6 يونيو 1983، إثر إصابته بأزمة قلبية مفاجئة أثناء تصويره دور في فيلم “أيوب” مع النجم عمر الشريف.

الشريف روى في لقاء سابق له عبر قناة “دريم” قصة وفاة محمود المليجي، وقال: “أستاذ محمود مات في إيديا وإحنا قاعدين لوحدنا خالص، كنا بنصور فيلم (أيوب) وعندنا أوردر الساعة 10 الصبح في ملهى ليلي بشارع الهرم، جيت أنا في ميعادي ملقتش لا عمال ولا مخرج ولا أي حد، شوية ببص لقيته داخل مع أنه كان طول الليل بيشتغل، هو مات من كتر الشغل اللي عمله في أواخر حياته وهو راجل كبير”

وأضاف عمر الشريف: “المليجي جِه قعد معايا، قولتله: والله يا أستاذ محمود أنت الوحيد اللي جيت مفيش حتى عامل جِه.. وفجأة عمل صوت كده وراح، أنا افتكرته بيضحك بعدين لقيته مش معايا، جريت في الشارع أنادي على الناس وأقول: تعالوا شوفوا الأستاذ.. قولتلهم: تعبان أوي الأستاذ محمود.. قالولي: ده مش تعبان، ده مات”.

يُتابع الشريف متحدثا عن محمود المليجي: “الله يرحمه كان حبيبي، كنت بموت فيه، محمود المليجي من أكبر الممثلين في تاريخ مصر، كنت بحب تمثيله أوي، كان ممثل عبقري، عمل حاجات لا تُنسى مع صلاح أبو سيف ويوسف شاهين وأفلام قديمة كانت حلوة أوي حتى لو كان دوره صغير، زي دوره الصغير في فيلم (غزل البنات)، ظهر وكأنه جان في السينما رغم أن معظم أدواره كان بيطلع شرير، الله يرحم أستاذ محمود”.

وتُوفي محمود المليجي يوم 6 يونيو 1983، إثر إصابته بأزمة قلبية مفاجئة أثناء تصويره دور في فيلم “أيوب” مع عمر الشريف.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *